Ressenya publicada inicialment a: https://impulseducacio.org/2021/02/05/5-ments-per-al-futur-que-exigeixen-latencio-avui/
Howard Gardner és professor de la càtedra de
cognició i educació John H. & Elisabeth A. Hobbs a la Graduate School of Education de
Harvard i director de la Harvard Project Zero. Se’l sol reconèixer
per la seva teoria de les intel·ligències múltiples i és autor de múltiples
obres entre les quals destaquem títols com Ments flexibles, Ments creatives,
Ments líders, entre d’altres.
La pandèmia de la Covid19 ha trasbalsat molts aspectes del
nostre món i la manera com l’entenem. Alguns moviments innovadors s’adonen ara
que encara cal fer un pas més i apostar per una veritable transformació
educativa. La relectura d’aquest llibre publicat inicialment el 2008 ens fa
adonar que de vegades algunes apostes de futur porten massa temps en una mena
de letargia de la qual convé despertar. Pensem que aquest és el cas d’aquesta
obra que suggereix un pla d’acció totalment actual que tan és útil per als
estudiants com per als qui ja es troben exercint una professió.
El reconegut psicòleg aborda des de diferents perspectives la descripció del que ell anomena les cinc ments que cal conrear durant tota la vida per tal de fer front a tot allò que és previsible i a allò altre que no ho és. Aquest és el seu objectiu. Les cinc ments són: la ment disciplinada, la ment sintètica, la ment creativa, la ment respectuosa i la ment ètica. Els arguments clau de la seva proposta són:
·
Sense el domini d’una o més disciplines no es
pot reeixir en un treball exigent.
·
Si no es té capacitat de síntesi, no es pot
discernir quina informació és rellevant.
·
Els qui no tinguin capacitat creativa seran
substituïts per ordinadors.
·
Mereixeran respecte els qui en mostrin als
altres.
· Sense individus ètics no tindrem treballadors i ciutadans responsables.
Les tres primeres tracten de les formes cognitives i les altres dues tenen a veure amb la relació que tenim amb les altres persones.
Destaquem alguns aspectes de cadascuna de les cinc ments.
La ment disciplinada
Disciplines i matèries són dues coses diferents. Les matèries solen centrar-se en l’estudi de fets, dades, fórmules i xifres. Una disciplina, en canvi, és una manera de veure el món. Gardner afirma que s’aconsegueix disciplinar la ment en quatre passos:
1. Identificar
els temes o conceptes clau, tant els que són continguts com els metodològics.
2. Dedicar
un temps significatiu al tema.
3. Abordar-lo
de diferents maneres. L’autor relaciona aquest punt amb la teoria de les
Intel·ligències Múltiples.
4. Plantejar situacions que permetin demostrar als estudiants que han comprès els coneixements adquirits perquè els poden utilitzar en situacions diverses.
L’autor s’aventura a afirmar que “en el futur, els individus hauran d’aprendre a sintetitzar el coneixement i a ampliar-lo de noves maneres amb les quals encara no hi estan familiaritzats.” (p. 69)
La ment sintètica
Tenim davant nostre el repte d’anar més enllà del domini d’una disciplina acadèmica i trobar els criteris facilitadors de síntesis productives. Els tipus de síntesis més conegudes són:
·
Narracions
·
Taxonomies
·
Conceptes complexos
·
Regles i aforismes
·
Metàfores i imatges
·
Expressions sense paraules
·
Teories
· Metateoria
I els seus components:
·
Una meta (enunciat o noció)
·
Un punt de partida
·
La selecció de l’estratègia, el mètode i
l’enfocament
· Esborranys i feedback
Gardner Considera que la forma de síntesi més ambiciosa es troba en el treball interdisciplinari malgrat que, llevat dels creatius, els adults hi solen posar barreres que el dificulten.
Un desafiament amb què es troba el món educatiu és fer compatible una ment disciplinada que no perdi el potencial de pensament sintètic i, naturalment, que li dediqui l’atenció que requereix. Un estil d’ensenyança com el que s’anomena metaconeixement pot ser el camí a seguir.
A criteri de l’autor, l’esforç que caldrà fer en el futur
serà el conreu de la ment interdisciplinària malgrat la força que continua
tenint l’afany per l’especialització.
La ment creativa
Malgrat que tothom la desitja, el cas és que les persones
tendim a ser conservadores, la qual cosa implica llegir bé l’època en què vivim
perquè el futur és de les empreses innovadores. La creativitat sorgeix quan
conflueixen tres elements:
·
L’individu
·
El seu àmbit cultural
· El camp social
No podem parlar de creativitat si no se’n reconeix la seva aportació a un camp concret i que l’hagi modificat d’alguna manera. Un creador no és exactament un expert perquè destaca pel seu temperament, inquietuds i actituds. És més aviat un inconformista.
Un cop més, el repte l’entoma el sistema educatiu: si bé la ment d’un nen de cinc anys es troba en un moment àlgid de la seva capacitat creativa, mantenir viva aquesta sensibilitat demana oferir opcions i alternatives a un mateix problema.
En els centres de treball també és difícil que emergeixi la creativitat si no forma part de la seva essència perquè, de fet, la majoria opta per allò que es considera convencional. Gardner no toca en aquest punt la tendència a mantenir-nos en la zona de confort, però ho podríem intuir.
Malgrat que es tendeix a considerar que la creativitat és
individual, cada cop guanya més terreny la que l’autor anomena saviesa
de les multituds amb l’exemple de la Viquipèdia com a cas més reeixit.
La meta d’un creador -afirma- és canviar els límits, generar desequilibri.
La ment respectuosa
És una característica pròpia dels humans la tendència a fer grups, de vegades, antagònics. Superar la rivalitat i progressar cap al respecte mutu té l’educació com a via més útil, la qual cosa suposa anar més enllà de la simple tolerància, que no és poca cosa.
L’autor es mostra partidari del concepte de respecte amb la idea d’acceptar les diferències, que aprenguem a viure amb elles i que valorem els qui formen part d’altres grups.
Una vegada més Gardner pensa que són els educadors els qui
més hi poden aportar sense oblidar, però, que les mostres de respecte s’han de
detectar en la vida quotidiana i en els llocs de treball. Sempre hi ha la
possibilitat de trobar punts de coincidència entre les persones que veuen les
coses de manera diferent.
La ment ètica
Tenir un plantejament ètic s’inicia a la llar familiar i és més fàcil si s’ha crescut en un ambient on la norma és el treball ben fet, en expressió de Gardner. Sigui quina sigui la formació de les persones, els individus que es comporten com a professionals són un exemple d’orientació ètica en el seu treball. Aquest enfocament val també per als ciutadans que es comprometen a fer millor la comunitat en la qual viuen i a sentir-se’n orgullosos.
Dels estudis i recerques que cita l’autor destaca la influència que exerceixen també el món adult que envolta els infants, els col·legues de professió o el grup d’iguals. És clar que tot plegat no genera consens perquè sí, ja que quin és el criteri per considerar què es pot considerar ètic i què no? Totes les societats accepten virtuts com la sinceritat, la integritat, la lleialtat, la imparcialitat i la justícia i cap d’elles aprova la falsedat, la falta d’honradesa, la deslleialtat o la injustícia.
Com ha estat habitual en aquesta obra, l’autor considera que són els educadors els qui més poden fer per tal de configurar una ment ètica en els seus estudiants i ho han de fer anant més enllà de l’assoliment de l’excel·lència acadèmica. Quan els alumnes entenen per què estan aprenent els que se’ls ensenya i com poden utilitzar-ho és molt més probable que trobin un sentit ètic en allò que estan fent.
Arribats a aquest punt, l’autor considera que no hi ha una separació insalvable entre el respecte i l’ètica: no sembla possible que algú que és ètic no respecti els altres, conclou.
A tall de conclusió
·
La ment disciplinada usa les maneres de procedir
de les diferents disciplines acadèmiques, professions i arts.
·
La ment sintètica sap seleccionar la informació
pertinent i la sap exposar.
·
La ment creativa planteja noves preguntes i
proposa noves solucions als reptes que es plantegen.
·
La ment respectuosa entén i treballa bé amb els
que són diferents.
·
La ment ètica fa que les persones siguin bons
ciutadans i bons professionals.
Trobem exemples de totes cinc tant en l’àmbit educatiu formal com en el professional; tenen un període òptim de desenvolupament i cal identificar pseudoformes que ens poden portar a donar per bones pràctiques que no ho són.
Portar a la pràctica el conreu d’aquestes cinc ments compta amb resistències i obstacles entre els quals l’autor identifica les següents: conservadorisme, caprici passatger, riscos ocults i impotència.
L’autor considera que totes cinc ments han de ser
treballades a les escoles, a les famílies i als llocs de feina. A parer seu, en
depèn el futur de la nostra espècie.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada