Una guia pràctica per a fomentar la col·laboració entre docents i impulsar la qualitat educativa a través de l’observació estructurada.
Per Jordi Viladrosa i Clua
L’observació de classes entre iguals és una
pràctica que transcendeix l’avaluació sumativa i se centra en la millora
professional dels docents. Aquesta eina ofereix un marc per a la reflexió pedagògica, basada en
l’observació no intrusiva i en el diàleg entre iguals. Més enllà de
la rendició de comptes, l’objectiu principal és promoure un espai segur on els
docents poden rebre feedback constructiu sobre la seva pràctica, explorar noves
estratègies d’ensenyament i consolidar les seves competències professionals.
Un dels avantatges clau d’aquesta
metodologia és que facilita un intercanvi de coneixement pràctic i aplicable,
contrastat amb les evidències teòriques i empíriques. La confidencialitat i la
voluntarietat són pilars essencials, ja que permeten construir un clima de
confiança on els docents poden compartir lliurement les seves
experiències i reptes. Aquest enfocament contribueix a la formació contínua, a
la vegada que reforça la col·laboració i el treball en equip en el si de
l’equip docent.
L’instrument d’observació que es presenta
aquí és una eina útil per a estructurar aquest procés, amb àmbits clars i
indicadors específics que guien tant l’observador com el docent observat. La
seva aplicació es fonamenta en la planificació prèvia, la discussió pedagògica
i l’anàlisi reflexiva posterior. És una proposta que combina rigor i flexibilitat, adaptant-se a
diferents contextos educatius i facilitant una avaluació formativa
que té com a meta última la millora contínua de l’ensenyament.
Tot seguit trobareu les instruccions, els
criteris d’observació i els indicadors necessaris per portar a terme aquesta
pràctica amb eficàcia i respecte mutu. Pensem i esperem que aquesta eina
contribueixi a enriquir la tasca docent i a consolidar una cultura professional
basada en l’aprenentatge col·laboratiu.
Instrument: Observació de la gestió de l’aula
Objectiu de l’instrument
Avaluar mitjançant l’observació directa la funció docent en el seu context més rellevant, l’aula, on té lloc majoritàriament el procés d’ensenyament i aprenentatge i on la relació interpersonal del professorat amb els seus alumnes és més reeixida, amb la finalitat de millorar-los per contrast reflexiu amb el parell acadèmic, que n’és l’agent avaluador.
Estructura
Els àmbits dels quals consta aquest instrument i les competències docents que s’hi relacionen són:
a) Desenvolupament de l’activitat
docent
Les tasques que el professorat du a terme a l’aula són un dels aspectes més importants de la docència perquè entren en joc tots els procediments d’ensenyament i aprenentatge que s’han previst de treballar per tal d’assolir els objectius previstos. La competència docent relacionada és la de didàctica específica.
b) Interacció amb l’alumnat
La relació de
comunicació que s’estableix entre el professorat i l’alumnat és clau per a la
facilitació d’un clima d’aula positiu que faciliti el treball acadèmic i
formatiu que hi ha de tenir lloc. Les produccions orals i escrites del
professorat són un factor molt important en la qualitat del missatge didàctic i
són un element facilitador de l’empatia i l’autoritat-prestigi necessaris per a
aconseguir l’actitud més positiva possible per part de l’alumnat. Es relaciona
amb la competència comunicativa.
Instruccions d’aplicació
La pauta de
valoració s’ha elaborat tenint en compte que el parell acadèmic durà a terme
una observació de tipus no participant i que el professorat coneixerà per
endavant els criteris d’avaluació, els àmbits i els indicadors amb els quals
serà observada la seva pràctica docent. Aquest fet tindrà lloc en el procés
d’una entrevista prèvia. El registre d’observació s’aplicarà en una sessió de
classe completa. La persona la classe de la qual s’observa aportarà una breu
reflexió escrita de la sessió un cop s’hagi dut a terme per tal d’enriquir el
resultat de la pauta aplicada. Quan s’empleni el formulari s’utilitzarà
l’escala següent: 1 poc; 2 de manera
suficient; 3 bastant; 4 molt. S’ha d’escriure una X en la casella corresponent, al costat de l’indicador.
Referència identificativa del professor/-a. i data: Grup, matèria i hora: |
|||||
INSTRUMENT |
OBSERVACIÓ DE CLASSES |
||||
ÀMBITS |
INDICADORS /
Ítems |
Valoració indicadors |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
||
A
Desenvolupament de l’activitat docent |
1 Seqüència didàctica |
1 |
2 |
3 |
4 |
La seqüència didàctica prevista en la
programació didàctica és coherent amb el que s’està fent en aquesta classe. Relaciona la seva assignatura amb
altres. Preveu un enfocament competencial. Té en compte el context i les
necessitats de l’alumnat. |
|||||
2 Inici de la classe |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
Presenta l’observador a l’alumnat. Centra l’alumnat en allò que es farà
en aquesta classe. Lliga el tema que es treballarà amb
la classe anterior o amb conceptes coneguts. Contextualitza. Revisa les activitats encomanades la classe
anterior, si fa el cas. La distribució de l’espai és
l’adequada. |
|||||
3 Desenvolupament de la classe |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
La intervenció del professor/-a es
combina adequadament amb les intervencions de l’alumnat i la realització de
les tasques proposades. Té i utilitza algun tipus de registre
de les activitats o tasques fetes per l’alumnat. Domina bé els continguts específics
de l’assignatura. Transmet valors (esforç, feina ben
feta, respecte...) de forma natural. Domina la didàctica específica de
l’assignatura. |
|||||
4 Conclusió de la classe |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
Fa un breu resum del que s’ha
treballat en aquesta classe. Concreta les activitats que hauran de
fer fora de l’aula (de consolidació, d’ampliació...). Avança què faran a la classe següent. |
|||||
5 Estratègies metodològiques |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
El mètode docent és coherent amb el
PEC d’aquest centre educatiu. L’agrupament de l’alumnat és coherent
amb les activitats plantejades (gran grup, equips, parelles...). Planteja activitats a diferents
nivells per tal d’atendre la diversitat. Fa un ús pertinent de les TIC, TAC,
MAV. Fa ús de materials didàctics i
recursos diversos. |
|||||
B
Interacció amb l’alumnat |
6 Comunicació verbal |
1 |
2 |
3 |
4 |
El volum, el ritme, l’articulació i
el to de veu del professor/-a són adequats. La fluïdesa verbal, riquesa i
precisió lèxica són adequades. Respon encertadament a les preguntes
que li planteja l’alumnat. Corregeix sense cohibir, si cal. |
|||||
7
Comunicació no verbal |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
L’ús dels gestos, moviments i desplaçaments
per part del professor/a són harmoniosos. Mostra seguretat i naturalitat. El clima d’aula facilita les tasques
que s’hi duen a terme. La mirada és distribuïda
correctament. L’espai i la distància amb l’alumnat
és adequada. |
|||||
8 Producció: missatge didàctic |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
Intervé amb preguntes adequades més
que amb explicacions. Admet que l’alumnat li faci preguntes
o expressi dubtes. Aclareix dubtes donant el mateix
missatge a través de codis diferents Concreta. No perd el fil de la classe
ni el fa perdre a l’alumnat. |
|||||
9 Empatia i autoritat |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
Procura l’atenció de tot l’alumnat,
amb equitat. Proporciona feedback positiu a
l’alumnat i en sol·licita. Es mostra accessible i s’implica en
les necessitats de tot l’alumnat. Administra adequadament els
imprevistos o les situacions adverses. Té paciència i se sap fer respectar. |
|||||
10 Actitud de l’alumnat |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
Manté un grau adequat d’ordre per
poder fer les tasques proposades Se’l veu còmode amb la metodologia emprada. Participa activament però de manera
ordenada i respectuosa amb el professor/-a i amb els altres. La majoria dels alumnes segueix
correctament el ritme de la classe. L’actitud de l’alumnat és positiva
en general. |
|||||
Valors:
1 poc; 2 de manera suficient; 3 bastant; 4 molt |
|||||
Anotacions
de qui fa l’observació: |
Breu reflexió, per part del professor/-a observat/-da, de
la sessió de classe que ha estat objecte d’observació |
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada