Llegir ens fa créixer i, fer-ho en veu alta, aporta nombrosos beneficis
Per Jordi Viladrosa i Clua
Els autors d’aquest llibre són especialistes en
neuroeducació i amb aquest treball es proposen difondre la importància de compartir
lectura en família i a l’escola, per a impulsar un millor desenvolupament
cognitiu. David Bueno és investigador de genètica i professor a la Universitat
de Barcelona; Anna Forés és doctora en Filosofia i Ciències de l’Educació i directora
del postgrau de Neuroeducació de la Universitat de Barcelona; i el doctor Antoni
Ruiz col·labora en recerques del camp educatiu i social.
Llegir és complex i
alhora, imprescindible. Fer-ho en veu alta facilita l’aprenentatge de la
lectura en els infants. L’estudi fet per la Càtedra de Neuroeducació
UB-EDU1st de la Universitat de Barcelona analitza “la importància de llegir en
veu alta” des de la perspectiva de la neurociència i de la pedagogia.
Els objectius d’aquesta recerca eren:
1. Analitzar
les bases teòriques sobre la lectura.
2. Examinar
els hàbits lectors entre la població de Catalunya
3. Aportar
estratègies pedagògiques per potenciar els hàbits lectors i els beneficis
cognitius que comporten, a través de la lectura en veu alta.
La primera part se centra a respondre què implica per al
cervell el fet de parlar, de llegir i de pensar, i en aquest ordre. La segona
part presenta les característiques de l’estudi i proposa algunes aplicacions
pràctiques en el camp dels sentits, de les emocions i l’estrès, l’anomenada
teoria de la ment i el procés de maduració de les funcions executives.
Parlar
Un pensament complex es construeix amb lèxic i amb unes
estructures sintàctiques compartides que permetin passar de l’aspecte biològic
del qual parteix el llenguatge oral cap a un aspecte social i cultural com és
el fet d’aprendre a llegir. Afirmen els autors que “per llegir cal, primer, saber parlar”. I
afegeixen: “Si la capacitat de lectura es basa, en bona part, en la capacitat
oral del cervell, com més desenvolupada i madura estigui la parla, més fàcil i
eficient resultarà aprendre a llegir”.
Llegir
L’aprenentatge de la lectura no forma part de l’automatisme
biològic: requereix una tècnica específica i de tot un seguit d’interconnexions
neuronals. “Llegir implica percebre, sentir, conèixer noves realitats i
integrar-les dins de la pròpia ment, mitjançant el desxiframent de símbols
abstractes”. Com veiem, és un element nuclear del sistema educatiu que demana
un increment de l’atenció selectiva, la qual cosa s’aconsegueix amb l’augment
de connexions amb l’escorça prefrontal.
En aquest punt del llibre, els autors esmenten que gairebé
un centenar d’estudis afirmen que la
lectura en suport paper permet comprendre millor allò que es llegeix, que és
més fàcil recordar-ho i que facilita la reflexió crítica.
Pensar
La definició de pensament que ens proporcionen Bueno, Forés
i Ruiz és la següent: “capacitat de transformar la informació que ens arriba
per organitzar-la en idees, conceptes i representacions de la realitat,
proporcionant un sentit a través de l’emoció”. Els mots, doncs, en formen part
de manera indiscutible i llegir no és altra cosa que interpretar les paraules
que conformen els textos o discursos. Les relacions bilaterals que
s’estableixen les podem observar en la figura següent, extreta del llibre que
estem comentant.
Si llegir
potencia la capacitat reflexiva del cervell també podem afirmar que, al mateix
temps, estimula el pensament complex, a
partir d’una millor organització de la memòria de treball.
Llegir en veu alta
Segons un informe citat pels autors i publicat l’any 2010
per l’OCDE (Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic), va
quedar demostrat que “les persones que tenen uns millors hàbits lectors quan
són infants treuen una puntuació més alta en l’adolescència”. Per tant, “llegir
en veu alta pot millorar el seu desenvolupament social i emocional [...] i
afavorir el desenvolupament cognitiu general”.
Aquest estudi que acabem d’esmentar i altres demostren que
“la lectura en veu alta fa que creixi més fàcilment la complexitat sintàctica
de les estructures lingüístiques”, especialment quan aquesta lectura és
interactiva. A més a més, les dades indiquen que els infants tenen un
vocabulari més ric i, per tant, tenen més possibilitats d’entendre els textos i
d’expressar millor les idees i els sentiments. Fins i tot, es pot despertar
l’interès i la motivació per llegir i, encara millor, fer-ho pel simple fet de
llegir per plaer.
Elements destacats de la recerca de
Llegir en veu alta
Com hem vist, a la primera part del llibre s’analitzen les
bases teòriques sobre el que actualment sabem sobre la parla, la lectura i el
pensament. En la segona part s’analitzen els hàbits lectors pel que fa a la
lectura en veu alta entre la població de Catalunya, especialment entre adults
amb infants a càrrec seu i que s’han recollit a través d’una enquesta. També hi
trobem diverses propostes didàctiques i exemples sobre com treballar la lectura
en veu alta per gaudir-ne i aprofitar-ho bé.
Destaquem alguns resultats d’aquest estudi amb ànim de
persuadir el lector que els llegeixi en profunditat al llibre.
·
La lectura en veu alta facilita la integració
somatosensorial dels diversos processos que formen part d’un aprenentatge.
·
El sistema de neurones mirall fa una funció
important, ja que permeten aprendre a través de l’observació dels altres, per
imitació.
·
Les emocions són patrons de reacció
automatitzats, mentre que els sentiments, en canvi, són la racionalització i la
verbalització que fem de les emocions un cop en som conscients.
·
Compartir
estones de lectura amb els fills i filles a través, per exemple, de la lectura
en veu alta, és, per tant, una
manera molt important de generar vincles emocionals.
·
Compartir estones de lectura en veu alta
agradables contribueix a incrementar les sensacions associades a la
parentalitat positiva.
Un llibre, en definitiva, que no us decebrà i que us animarà
a incorporar la lectura compartida a les vostres millors rutines per a
convèncer-nos que llegir ens fa créixer.
Publicat inicialment a: https://impulseducacio.org/neuroeducacio-i-lectura-en-veu-alta/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada