XXIV
Jornada de reflexió del Consell Escolar de Catalunya
La personalització de l’aprenentatge
La persona a l’ethos del centre educatiu. La implicació del professorat.
La personalització educativa ha estat i és un dels reptes de la pedagogia
perquè és en cada persona on trobem la integració de les seves possibilitats
interiors amb les que rep del seu entorn. La pedagogia centrada en cada alumne
singular pretén superar l’anomenada atenció a la diversitat i la
individualització de l’ensenyament i de l’aprenentatge en grups heterogenis. Això
suposa partir d’un concepte de persona que supera el d’alumne com a subjecte de
la seva educació.
Què és rellevant, doncs, en un sistema educatiu que va incorporant de mica
en mica el concepte de personalització? Acceptant per endavant el risc de
simplificar allò que és complex, entenem que una educació personalitzada integra
un diagnòstic pedagògic previ a l’acció educativa, un currículum flexible, unes
activitats d’aprenentatge coherents amb aquest model, una organització escolar
que faciliti el treball autònom guiat i superar la divisió en assignatures, i
una avaluació basada en criteris i descriptors de tipus competencial.
El rol prioritari del professorat en una pedagogia personalista és
aconseguir que cadascun dels seus alumnes tingui interès per aprendre sense
caure en alguns possibles dèficits del constructivisme que dóna per fets
determinats apriorismes com el que afirma que “el coneixement s’autoconstrueix”
o que “el saber no es pot transmetre”. És cert que no necessitem ja professors
que es limitin a explicar continguts conceptuals i a intentar que l’alumnat els
aprengui d’una manera poc contextualitzada sinó professionals implicats en la
millora de la seva pràctica en un escenari de canvi de model i, fins i tot, de
paradigma.
L’esforç que requereix l’aprenentatge per part dels alumnes ha d’anar
acompanyat d’un saber i d’un saber fer per part d’un professorat que ha de fer
un pas endavant per superar una manera d’exercir la professió massa cops
excessivament individualista i anar incorporant una reflexió compartida de la
seva pràctica docent. La implicació del profesorat en els projectes de centre
és la clau per assolir un canvi sostingut de model educatiu que caldrà
consolidar en un treball en xarxa.
Aquest canvi suposa modificar la manera com entenem actualment les tasques
no lectives per tal que la presència del professorat en els centres no estigui
gairebé centrada en exclusiva a la docència sinó que es pugui dedicar el temps
que calgui a treballar amb els altres professionals sense haver d’atendre paralel·lament
els alumnes. És tan reduït el temps destinat al treball cooperatiu entre els
docents que difícilment es pot donar una resposta eficaç a les necessitats que
la pedagogia personalista requereix. I no em refereixo al temps necessari per a
la preparació d’activitats, materials i continguts –que també és imprescindible
si volem fugir dels automatismes didàctics- sinó al temps de formació en unes
noves competències que són impossibles d’assolir individualment.
Els centres educatius i el professorat estan al servei de la formació integral
dels seus alumnes; és a dir, al servei del desenvolupament de les seves
aptituds, capacitats, necessitats... amb una visió d’integració en la seva
comunitat amb l’objectiu de millorar-la des del compromís. El que és més
difícil, però, és que s’accepti que el posicionament de cada professor mai no
és neutral; és impossible que la relació docent-alumne sigui anònima. La
implicació del professional docent ha de ser precisament això, professional.
Una consideració final: l’exercici de la professió necessita retrobar el
sentit de la seva existència. La implicació en les noves necessitats requereix
un model de formació inicial renovat i un model de formació permanent que
faciliti la transferència a les aules d’allò que s’ha treballat. Tampoc no serà
possible una implicació autèntica si no avancem cap a una avaluació individual
de la funció docent del professorat que acrediti i faciliti el propi
desenvolupament professional.
Aportació de Jordi Viladrosa i Clua
Vocal per Lleida del Col·legi de
Pedagogs de Catalunya
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada