Els docents han de preparar els seus alumnes per a un món digital en constant transformació
Per Jordi Viladrosa i Clua
Les tecnologies digitals formen part dels nostres entorns professionals,
acadèmics i de la nostra vida quotidiana. Fins i tot, podríem afirmar que, en
alguns aspectes, condicionen l’accés a la informació i la competitivitat
econòmica i del coneixement. Per això, en l’àmbit educatiu, tenen una doble
funció: són un objectiu i, alhora, un mitjà per a l’adquisició de qualsevol
aprenentatge.
La competència digital docent esdevé cada vegada més
important en el context actual de la societat de la informació i el
coneixement. Els professionals de l'educació s'enfronten a reptes constants per
a integrar les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) en el seu
treball, però per a això és imprescindible que disposin de les competències
necessàries.
La formació i acreditació de la competència digital docent
esdevenen, per tant, aspectes clau en la millora de la qualitat de l'educació i
en la preparació dels professionals per als reptes del futur. En aquest
article, recollim les diferents competències digitals que han de dominar els
docents, les metodologies i recursos per a la seva formació i les vies
d'acreditació que proposa a Catalunya el Departament d’Educació de la
Generalitat, per a posar un exemple.
El futur de l’educació passa també per la digitalització
intel·ligent i el paper del professorat és un dels seus factors clau. És per
això que la competència digital docent
no només afecta la formació dels alumnes, sinó també la seva integració en la
societat de la informació. És per aquest motiu que uns i altres han de
disposar de les competències digitals necessàries perquè tots plegats siguem
ciutadans digitalment competents.
Estructura del Marc de referència de
la competència digital docent (MRCDD)
El MRCDD
manté l’estructura del DigCompEdu
(Marc Europeu per a la Competència
Digital dels Educadors) en sis àrees,
que són cadascuna de les categories en les quals s’organitzen les competències
digitals dels docents dins del marc, i se centren en diferents aspectes de les seves
activitats professionals:
·
Àrea 1: Compromís professional.
·
Àrea 2: Continguts digitals.
·
Àrea 3: Ensenyament i aprenentatge.
·
Àrea 4: Avaluació i retroacció.
·
Àrea 5: Empoderament de l’alumnat.
·
Àrea 6: Desenvolupament de la competència
digital de l’alumnat.
Àrees i abast del marc DigCompEdu ©Unió Europea (2017)
Aquestes sis àrees estan organitzades, al seu torn, en tres
blocs:
·
Competències professionals dels docents.
·
Competències pedagògiques dels docents.
·
Competències docents per al desenvolupament de
la competència digital de l’alumnat.
Aquests blocs transcendeixen l’aspecte digital de les
competències i en permetrien l’articulació amb el projecte educatiu i
organitzatiu del centre, amb un possible marc de les competències professionals
docents i amb el currículum de l’alumnat.
Quant al concepte de
competència digital docent utilitzat en aquest marc, es podria definir com
la integració de coneixements, destreses, habilitats i actituds que s’han de
posar-se en joc simultàniament per exercir les seves funcions, implementant les
tecnologies digitals, i per resoldre els problemes i imprevistos que es puguin
presentar en una situació singular concreta com a professionals de l’educació.
L’objecte d’aquest
Marc és descriure les competències digitals de qualsevol docent dels
ensenyaments regulats en l’actual Llei Orgànica d’Educació (LOMLOE) al llarg de
les diferents etapes del seu desenvolupament professional, independentment de
la matèria o de l’etapa o tipus d’ensenyament que imparteixi. Té, per tant, un
caràcter general i està estructurat a partir de les funcions que tots els
docents comparteixen i que estan formulades en l’article 91 de l’esmentada
llei.
El DigCompEdu contempla un model d’ensenyament que promou: que tot l’alumnat aconsegueixi un
aprenentatge significatiu, motivador i pertinent, adaptat a les necessitats i
diferències personals, i que li permeti adquirir i desenvolupar les seves
competències de forma progressivament autònoma treballant en equip amb els seus
iguals. Un model que implica també un tipus de pràctica docent basat en la
col·laboració, en el context d’una acció coordinada al centre, amb la
participació de la comunitat educativa.
Model
d’ensenyament i aprenentatge. Ponència del GTTA per a l’actualització
del
MRCDD. Creative Commons BY-SA 4.0
La formació docent i la seva
acreditació
En bona lògica, els
docents haurien d’obtenir la competència digital docent a través de la formació
inicial en el grau de mestre o d'altres titulacions relacionades amb
l'educació. Una proposta interessant en aquesta línia és la del grup de treball
de la Comissió Pedagògica de Pràctiques de la Universitat de Girona recollida
en el document “Propostes
per al desenvolupament de la competència digital docent en el pràcticum de la
formació inicial".
A més a més, hi ha programes de formació continuada com el
que proporciona el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya a
través de la Subxarxa de
la Competència digital docent (CDD), un espai de comunicació i treball
en xarxa per fer difusió del nou Marc competencial i promoure el
desenvolupament de la competència digital docent. Cada sessió està formada
per un seminari web, seminaris territorials relacionats
i converses al Nus (un Espai
virtual per compartir idees, inquietuds i recursos entre els docents
participants), dins del grup “Competència digital docent”.
Abans de 2025 el
professorat que exerceixen a Catalunya haurà de formar-se i acreditar la seva
competència digital docent. Amb aquesta acreditació es pretén garantir un bon ús metodològic de les
tecnologies a les aules. És un dels eixos del Pla
d’Educació Digital de Catalunya vigent des de 2020 amb l’objectiu
d’assegurar que tots els alumnes de Catalunya siguin digitalment competents en
acabar l’ensenyament obligatori i, per tant, puguin acreditar un primer nivell
dels certificats ACTIC.
La plataforma Odissea és l’aula virtual per als docents de
Catalunya. Disposa d’un apartat específic en formació digital.
S’ofereixen diferents modalitats de formació (cursos, càpsules....) amb acompanyament (tutorització, seguiment...).
I també autoformació sense acompanyament en diferents formats i durades (aules,
càpsules, tallers, etc.).
Prèviament, es demana fer una diagnosi i aplicar l’eina Selfie per a Docents, elaborada i gestionada des de la Comissió Europea per donar suport a les competències digitals dels professors. Aquesta eina està dissenyada per ajudar els professors de primària i secundària a comprendre la seva situació actual respecte a com utilitzen la tecnologia digital en la seva feina. Els resultats de la revisió poden ajudar els professors a identificar on necessiten més formació i suport i a dissenyar una estratègia digital de centre.
Publicat inicialment a: https://impulseducacio.org/la-competencia-digital-docent-una-prioritat/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada