Un projecte interessant per a gestionar el talent amb la finalitat d'assolir l'excel·lència professional i personal.
29 de març del 2014
Hole in one: un pas cap a l'excel·lència
Un projecte interessant per a gestionar el talent amb la finalitat d'assolir l'excel·lència professional i personal.
14 de juny del 2013
Parlament acte acadèmic alumnes promoció Canadà del Mestral
Benvolgudes mares, pares i
familiars dels alumnes d’aquesta promoció poc nombrosa en quantitat, però que
sabrà treure bon partit de les seves qualitats. Membres del consell de
direcció, de l’equip educador de batxillerat i professors [i personal de
serveis] del claustre de Mestral. Apreciat padrí de la promoció Canadà. Alumnes
que avui protagonitzeu aquest acte acadèmic de graduació. Amics.
Permeteu-me que comenci el meu
parlament, com a director, amb un agraïment sincer. Agrair-vos als pares el fet
que hàgiu optat per un projecte educatiu com el d’aquesta escola. No cal que us
recordi que sou els principals responsables de l’educació dels vostres fills,
però havíeu de fer-ho d’acord amb algun model i n’heu triat un de singular com
el que oferim a Mestral. Agraïment també al professorat, per la seva tasca no
sempre prou reconeguda però coherent amb el que els pares heu volgut a través
del projecte educatiu d’aquest col·legi. Gràcies al Santi Broch pel seu discurs
i per haver acceptat apadrinar-vos, amb tot el que suposa en la nostra tradició
catalana aquest honor. I a vosaltres, alumnes que acabeu aquesta etapa
educativa, gràcies per ser el subjecte que fa realitat el que gairebé esdevé un
somni per a tots plegats: em refereixo al pas que fareu d’aquí poques setmanes,
que us desitjo ple d’encerts. Sou ja pràcticament membres de l’associació d’alumni d’aquesta escola. Qui ho havia de
dir? Si només fa quatre dies que vàreu començar la secundària! M’agrada repetir
de tant en tant que celebro no solament que vosaltres hàgiu passat pel Mestral
sinó que confio que el Mestral hagi passat per vosaltres i hi hagi deixat la
seva empremta.
La nostra societat viu moments
intensos de crisis diverses que a vosaltres, com a persones íntegres també us
tocarà resoldre. No us faci por canviar el món. Tothom creu que l’èxit el dóna
un títol, i unes titulacions més que unes altres. Però no és ben bé així. El
camí cap a l’èxit és personal perquè personals són les decisions que prenem de
forma ordinària un dia rere un altre. I estem convençuts que el bagatge que heu
adquirit durant la vostra etapa escolar és suficient perquè de manera
responsablement lliure feu el que hàgiu de fer en cada moment de la vostra vida.
Parlo d’oportunitats perquè, de
fet, hi són. I si no, les podeu crear amb la vostra iniciativa, els vostres
talents, el vostre esforç. Ara està de moda parlar d’emprenedoria i darrerament
és un dels mots que més heu sentit en aquesta casa. La crisi que patim no és
solament econòmica o de valors; ho és de compromís, de fe, de capacitat de
creure en vosaltres mateixos com a persones solidàries, amatents a les
necessitats dels vostres conciutadans, del nostre país. No us estic parlant
d’un optimisme ideològic basat en l’èxit sinó de ser testimonis –també quan hem
de fer front a les dificultats que acompanyen la nostra vida- de l’alegria que neix
de la fe i que posa Déu com a fonament de la nostra vida. Fins i tot Russell
Crowe ens interpel·la a Gladiator: “El que fem a la vida té el seu ressò a
l’eternitat”. No ho desaprofiteu: fa un moment deia que al món hi ha molta
feina per fer i vosaltres teniu la joventut, l’energia i gairebé l’obligació de
fer-la.
Per acabar, us desitjo que
sapigueu fer una correcta administració de les vostres prioritats i que assumiu
les vostres decisions.
Felicitats a tots. Molta sort!
I moltes gràcies.
17 de juny del 2012
Pedagogia optimista
L’allau de
notícies pessimistes que consumim diàriament desmotiven a qualsevol. A més a
més, en gairebé tots els àmbits trobem els qui fan una lectura dels fets de la
nostra vida quotidiana en clau de fracàs col·lectiu i al sector de l’educació
no li és aliè aquest plantejament. Diu Gregorio Luri que “l’ètica de la
pedagogia és l’optimisme i la confiança” i penso que caldria fer més visible la
tasca de tants i tants mestres que fan front a les problemàtiques que se’ls
presenten a les seves aules amb entusiasme, professionalitat i esperit positiu.
Acabem ara
altre cop un curs escolar que, per a alguns alumnes de secundària es prorrogarà
fins al mes de setembre. Una mesura que té tants defensors com detractors però
que llença un missatge nítid a la societat: per aprovar el curs cal haver
assolit els objectius i haver après de forma suficient els continguts
previstos. Si això no ha estat possible, es pot ampliar el calendari escolar
personal un parell de mesos i tenir una nova oportunitat a primers de setembre.
No és d’això del que es tracta: de donar oportunitats? Perquè no hem de
confondre la pedagogia optimista amb un enfocament bonista de l’educació, on
tothom promociona al curs següent de manera automàtica per tal evitar
frustracions. No ens enganyem, l’excel·lència educativa fa peu en el mèrit i la
capacitat i això es construeix amb esforç i treball intens.
Lamentar-nos
de la disminució de les subvencions a les escoles bressol, centrar-nos només en
el perfil laboral de la professió, discutir si és millor la jornada intensiva o
la partida, o recórrer l’increment de ràtios al Constitucional és, com a mínim,
poc productiu. No dic pas que no calgui parlar d’aquestes problemàtiques i
actuar en conseqüència sinó que no poden ser l’epicentre del sistema educatiu.
L’element nuclear de la docència és l’aprenentatge de l’alumnat que se li
encomana, siguin quines siguin les condicions, que mai no seran les òptimes. La
sindicalització de l’ensenyament mai no acaba de resoldre del tot les
inquietuds de tots plegats. Almenys no ho ha fet fins ara i res no fa pensar
que, precisament en aquest context de crisi aguda que estem vivint, formi part
de la solució.
Hi ha qui
pensarà que aquest plantejament no toca de peus a terra, sobretot a les
acaballes d’un curs que és quan més visible és el desgast el cansament, però sóc dels partidaris que el
professorat que s’esforça a enfocar les seves tasques docents, tutorials o
d’assessorament amb optimisme té més salut mental i projecta al seu alumnat una
visió positiva del món que augmenta la confiança en si mateix i estimula la
proacció, l’autonomia i la creativitat de qui no espera res de l’administració
ni de ningú sinó que confia en el seu propi potencial creatiu i emprenedor. Al
capdavall, potser ens havíem cregut massa que l’estat del benestar ens ho
acabaria solucionant tot.
Els
professionals que treballem al sector de l’educació tindrem ara, en general, un
parell de mesos per descansar però també per repensar la tasca feta durant el
curs, per llegir, per formar-nos més. Els reptes que se’ns plantegen no es
resoldran amb queixes i lamentacions sinó amb una mentalitat que ens faci estar
més atents a les necessitats dels altres en comptes de centrar-nos en nosaltres
mateixos. La gran majoria no formem part de comissions internacionals ni tenim
competència en matèria de legislació educativa, ni probablement tenim
responsabilitats de govern, però sí que tenim la possibilitat –fins i tot diria
l’obligació- d’influir amb una actitud constructiva en la nostra pròpia
parcel·la professional.
14 de gener del 2012
Disciplina, convivència, educació
Els alumnes
que generen problemes de comportament a les escoles solen fer-ho perquè no
estan acostumats a viure amb uns límits prou definits, o bé són víctima d’una
desmotivació envers el món escolar, o han sofert una sobreprotecció per part
dels seus pares, o per causes idiopàtiques diverses. Aquests comportaments
moltes vegades esdevenen pertorbadors per al necessari clima convivencial de
les aules i posen el professorat en situacions delicades. No m’estic referint
als trastorns per dèficit d’atenció, amb o sense hiperactivitat, tan
diagnosticats en els darrers anys, sinó als de tipus negativista i desafiadors
les fronteres dels quals entre la normalitat i la patologia no sempre són prou
clares. Solen ser alumnes que provoquen els adults, les persones que
representen l’autoritat i, ben sovint, els propis pares.
Quin és, en
contextos d’aquest tipus, el paper de la disciplina en els centres educatius?
Molt sovint la intervenció que caldrà fer és en xarxa. No serveix de gaire
actuar a l’escola i no fer-ho en l’àmbit familiar. Com tampoc no seria gaire
positiu aplicar unes pautes diferents en aquests dos àmbits. De vegades no és gens
senzill i caldrà la intervenció de professionals específics que actuaran de
manera coordinada perquè ja se sap que no hi ha respostes simples a situacions
complexes. Tampoc no hi han ajudat gaire algunes interpretacions pedagògiques que
posen l’accent en els drets i poc en els deures o que aparquen les necessitats
dels alumnes més desperts i parlen poc de responsabilitat o de laboriositat.
L’augment
d’aquest tipus de conductes disruptives ha donat peu a estudis diversos que
proporcionen informació sobre les causes d’aquests comportaments: dificultats
per dedicar el temps necessari a l’educació dels fills, pèrdua del valor de
l’autoritat, desmotivació pels estudis, consum de substàncies tòxiques... I
també apunten algunes accions a dur a terme: millorar la comunicació entre les
parts implicades, potenciar la tutoria, dotar els centres docents dels recursos
adients... Però no caiguem en la visió d’alguns col·lectius l’aportació
principal dels quals és que la solució es troba prioritàriament en l’augment
dels recursos. Ja disposem de prou informes que demostren que no és així
necessàriament.
Però tornem
al punt que jo volia destacar: què es pot fer a l’escola? En primer lloc,
caldria revisar què preveu el projecte educatiu i la resta de documents de
gestió del centre que en depenen. Massa cops hem tingut aquests documents
aparcats en un prestatge, sense que siguin una referència real per a la praxi
educativa ordinària dels equips docents. No és el mateix optar per una
metodologia que promogui la participació activa de l’alumnat que fer-ho per una
altra de més passiva. Un bon pla d’acció tutorial definirà quins són els valors
pels quals s’aposta i amb quines actuacions es duran a la pràctica i
esdevindran el tarannà dels alumnes d’aquell centre educatiu; és a dir,
permetrà de veure el seu perfil propi, diferent del d’un altre centre. El pla
de convivència deixarà clares les regles del joc i seran conegudes i
compartides per tots. Només qui s’hi vegi implicat reconeixerà el centre
educatiu com a un espai propi que li genera confiança i que l’invita a donar el
millor de si mateix.
I en
l’aspecte que ens ocupa el paper del tutor grupal és clau ja que és la persona
que millor coneix els alumnes del seu grup i qui hi estableix un vincle afectiu
i d’autoritat-prestigi alhora. Malgrat tot, jo hi veig encara una altra figura
nuclear: el tutor personal. Aquest “coach” de cada alumne i de cada família és
qui pot fer millor el paper de mediador, d’assessor i de suport personalitzat
per a encarar amb èxit l’etapa escolar i coordinar les accions que calgui dur a
terme, si cal, també en aspectes relacionats amb la convivència i la
disciplina. És aquesta la persona clau que connecta cada família i cada alumne
amb l’escola i qui millor interpreta les necessitats educatives a les quals cal
donar resposta.
De tota
manera, la gestió ordinària de l’aula, la manera de tractar amb les famílies, conduir
una reunió, les habilitats socials necessàries per a la docència no són una
tasca senzilla entre d’altres coses perquè aquests aspectes no solen formar
part del currículum de les facultats d’educació i se solen aprendre pel mètode
de l’assaig i de l’error un cop ja s’exerceix la professió. Un dèficit
important que caldria corregir.
3 de desembre del 2011
Emprenedoria i escola
Reprodueixo tot seguit una nota de premsa del president de la Fapel i amic, Josep Manuel Prats, en resposta a una opinió recent de Rosa Cañadell. No cal dir que comparteixo totalment el contingut del text.
Si vols, consulta l'article de la portaveu de la Ustec: http://www.sindicat.net/n. php?n=14859
Si vols, consulta l'article de la portaveu de la Ustec: http://www.sindicat.net/n.
La iniciativa dins l'escola
Com a Federació d'Associacions de pares, ens interessa molt l'educació dels nostres fills i filles. No només la instrucció, que l'escola ens ajuda a bastir, sinó l'educació i la formació de les persones que són els nostres fills i filles, que és la nostra responsabilitat i sobre el que volem decidir: el nostre dret, el nostre deure.
Reiterem: Un dels aspectes que fa temps ens ha preocupat als pares i mares de la fapel és la formació dels nostres fills, la formació de debò, la que val per la vida i per tirar endevant la societat en que vivim. I entre els valors que creiem que cal fomentar entre ells és la iniciativa emprenedora. I en aquesta freqüència d'ona ens trobem amb la conselleria, des del moment que es vol fomentar aquesta iniciativa. El passat 1 de novembre, la fapel va fer un seminari amb el tema “educar per emprendre”. L'estavem preparant des de la primavera, i l'objectiu era, és i serà durant aquest curs sensibilitzar les famílies i les escoles en aquest tema: formació de valors que eduquin en la iniciativa emprenedora.
I no ens preocupa tant el tema de l'empresa, com a la senyora Cañadell. Ens preocupa que tinguin iniciativa, que vulguin fer de les seves vides alguna cosa més que “anar passant”, alguna cosa més que “anar fent”, i que els hi donem tot mastegat.
I no cal patir, senyora Cañadell. Fomentant els valors que incorpora l'emprenedoria formem persones. Incorporant al curriculum els valors i l'interès per la iniciativa emprenedora, podem incorporar a la societat nois i noies amb ganes de fer coses pels altres i amb eines personals per a dur-les a terme. No cal amoinar-se. Seran empresaris? potser si i així cal esperar-ho. Però també seran persones metges/ses, persones infermers/es persones mestres, persones advocats/des, persones cuiners/es, persones llauners, persones electricistes, persones bogiguers/es... I la seva iniciativa emprenedora l'enfocaran cap a la seva vida personal i familiar: per exemple formant una família, o no. Cap al seu ofici o professió, innovant i fent bé les coses. Cap al seu temps d'oci, impulsant associacionisme, o iniciatives socials, etc. etc.
La iniciativa emprenedora l'hem d'entendre, també, en l`àmbit personal i social. Però, no ens enganyem, qui treu els països endevant i permeten que tots els altres sectors de serveis i de solidaritat funcionin millor són les empreses que generen riquesa i la reparteixen entre els qui hi participen i amb la societat, amb una perspectiva social responsable. Però això cal formar-ho des de casa, des de l'escola i des de la societat.
La dialèctica marxista no té cap sentit ara per ara. No hem d'educar els nostres fills i filles en aquesta doctrina que ha generat massa dolor en els darrers cent anys. Creiem que ho hem d'enfocar cap a la llibertat individual i la responsabilitat col.lectiva. Si eduquem els nostres fills i filles per tenir iniciativa vers els altres, però amb coses concretes, en treurem el millor per la societat.
Ara bé, si no fem res no treurem res. I lloem la iniciativa de la conselleria que almenys es belluga en alguna direcció que creiem correcte i que cal complementar fonamentalment des de la família, implicada amb l'escola en el procés educatiu dels seus fills.
Si a cada iniciativa que es proposa hem de veure pegues, malament rai. Si posem els nois i noies, la persona (no l'individu) en el centre de les decisions i en el context de la seva família, segur que ens equivocarem menys.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)